۱۳۹۵ شهریور ۱۸, پنجشنبه

تشکیل شورای هماهنگی رسانه های اصلاح طلب، ضروری است

انتخاب خبر: در عصر ارتباطات، رسانه ها نقش مهمی در زندگی روزمره مردم بازی می کنند؛ به طوری که حتی بسیاری از اتفاقات بزرگ جهان از جمله جنگ ها، استقلال کشورها و یا حتی اتفاقات زیست محیطی به مدد رسانه ها شکل گرفته، به اوج رسیده و یا به پایان رسیده است.

به گزارش انتخاب خبر، کشور ایران نیز به عنوان کشوری در حال توسعه که از وسایل ارتباطی روز و روش های نوین برای اطلاع رسانی استفاده می کند از این قاعده، مستثنی نیست و هماهنگونه که شاهد بودیم رسانه های جمهوری اسلامی در پیروزی انتخابات های گوناگون و مسایلی از این دست، دخیل بوده و هستند.

اما بعضاً اتفاق می افتد که در برخی از مسایل، رسانه ها با اظهارنظرها و تحلیل های نامناسب، علاوه بر این که حرکت رسانه ی دیگری را خنثی می کنند به سوی ایجاد جوی متشنج و به دور از منافع ملی حرکت می کنند و یا حتی اخبار و تحلیل هایی که ارائه می دهند آنقدر جذاب نیست که مخاطبان را به خود جذب کند و در واقع آنها را از خواندن خبرهای تکراری و تحلیل های نامناسب خسته می کنند و به این ترتیب، سرانه روزنامه خوانی در کشور ما نیز پایین می آید.

با توجه به مسایلی که ذکر آن رفت؛ شاید بهتر باشد بین رسانه های رنگارنگی که در هر سطح و جناحی، بروز و ظهور یافته اند نوعی هماهنگی ایجاد شود تا مردم نیز از سردرگمی خواندن خبرهایی متفاوت از یک اتفاق، نجات یابند؛ علاوه بر آن، جناح ها نیز با هماهنگی بیشتری در بین رسانه های خود به فعالیت شان ادامه دهند؛ از این رو تشکیل یک شورای هماهنگی پایگاه های خبری همسو ضروری می نماید.

در همین راستا انتخاب خبر با چند تن از فعالان حوزه رسانه در خصوص ضرورت تشکیل شورای هماهنگی رسانه های همسو برای ایجاد خط مشی واحد در ارائه اخبار به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید.

مدیرمسوول تارنمای خبری عصر قانون با بیان این که وقتی چند رسانه جمع شوند و یک اتحاد و همبستگی به وجود بیاید طبعا نفوذ و تاثیری که عوامل خارجی می گذارند کمتر خواهد شد، گفت: رسالت رسانه یک رسالت آزاد است و نباید تحت نفوذ هیچ جریان و قدرتی قرار بگیرد و وقتی یک همبستگی بین رسانه های مستقل و آزاد به وجود بیاید این رسانه ها کمتر مورد نفوذ قرار می گیرند و جریان ها کمتر می توانند بر آنها تاثیر داشته باشند در نتیجه رسالتی که رسانه دارد و آزادی بیان آن، بهتر تامین می شود.
اتحاد فکری، بهترین راهکار اتحاد رسانه های همسو است
جاوید رستمی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: برای به وجود آمدن این اتحاد و همبستگی، دو راهکار وجود دارد که امتحان شده است؛ یکی ایجاد یک شورای هماهنگی و اتحاد فکری است و رسانه ها بسته به جریانی که به آن تعلق دارند تقسیم شوند که متاسفانه در ایران با یک سری اشکالات روبرو است از جمله این که بعضی از جریان ها ممکن است نتوانند تحمل کنند که عقاید دیگران در برابر قدرت هایی که می خواهند سانسور کنند مورد دفاع قرار بگیرد.

مسوول سایت خبری تحلیلی عصر قانون اظهار داشت: راه حل دوم این است که خود جریان های بزرگ رسانه ها با هم اتحاد و همبستگی داشته باشند؛ به عنوان مثال درباره شورای هماهنگی رسانه های اصلاح طلب و یا اصول گرا، طبعا تاثیر یک شورای هماهنگی، بیشتر است و این اتحاد باید در ایران و بین رسانه های اصلاح طلب بوجود بیاید.
ارائه منطقی اخبار و تحلیل ها باید یکی از شاخص های رسانه های همسو باشد
رستمی در رابطه با شاخصه های لازم تشکیل این شورا بیان داشت: رسانه ها هدفی دارند که دادن آگاهی به جامعه و نشر آزاد اطلاعات و اخبار است بنابراین مهمترین شاخصه هایی که رسانه ها باید داشته باشند این است که اخبار و تحلیل ها را به صورت منطقی ارائه دهند و در این مورد باید توجه داشت که هر چقدر فضای جامعه و رسانه ها آزادتر باشد- که این مستقیما به دولت و حاکمیت کشور برمی گردد- رسالت رسانه ها بهتر در جامعه سازماندهی می شود.
به گزارش انتخاب خبر، مدیرمسوول سایت خبری تحلیلی رهاتر هم با بیان این که هر چه قدر رسانه های اصلاح طلب با هم همگرایی و همکاری بیشتری داشته باشند خیلی راحت تر می توانند صدای واحدی داشته باشند، گفت: هر چه رسانه ها با هم هماهنگ تر باشند بهتر می توانند صدای مردم را منعکس کنند اما بحث مهمتر این است که رسانه ها به خصوص رسانه های اصلاح طلب از لحاظ بنیه مادی خیلی ضعیف هستند و به دلیل برخی مسائل کوچک مالی از سوی مراکز ثروت و قدرت، استثمار می شوند که کلیت رسانه ها با این مشکل مواجه هستند و نمی توانند مسایلی را که می خواهند به خوبی پوشش دهند.
یک صدا در چندین بلندگو و زیر یک پرچم
محمد فتحی زاد در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: در حال حاضر یک خبرنگار به دلیل برد رسانه نمی تواند مطالبی را که باید پوشش دهد اما زمانی که یک همکاری و تعامل باشد یک حرف را می توان در چندین رسانه منتشر کرد به عبارت دیگر یک صدا را می توان در چندین بلندگو قرار داد و منعکس و منتشر کرد. کلیت این موضوع، چیز خوبی است اما این که رسانه ها بتوانند زیر یک پرچم در کنار هم بوده و تعامل خوبی با هم داشته باشند و همکاری کنند چیزی است که باید به آزمون و خطا گذاشته شود.

مدیرمسوول تارنمای خبری رهاتر همچنین بیان داشت: امید است که این رسانه ها بتوانند در کنار هم کار کنند چون که در عمل می توان این کار را انجام داد و آنها را زیر یک پرچم قرار داد.
طرح تشکیل شورای هماهنگی باید به آزمون و خطا گذاشته شود
فتحی زاد تاکید کرد: اگر قرار است شورایی تشکیل شود، چه کسی قرار است در آن تصمیم گیری کند؟ این را باید بر روی آن کار کرد و من به عنوان یک فعال رسانه ای از آن استقبال می کنم اما باید آن را تحت آزمون و عمل قرار داد.

وی افزود: خبرنگاران و روزنامه نگاران، پیاده نظام های جریان های سیاسی هستند. آفت سنگینی که به رسانه ها در حال وارد شدن است این است که عمده رسانه های کل کشور فارغ از جهت گیری های سیاسی خود عمل می کنند و فقط عنوان رسانه را با خود یدک می کشند و در واقع روابط عمومی هستند و با حمایت مالی یک شخص، خواسته او را انجام می دهند و اگر حامی آنها کار مثبت یا منفی انجام دهد آن را مثبت نشان می دهند؛ در عوض، طرف مقابلشان اگر کار مثبت یا منفی انجام دهد آن را منفی نشان می دهند؛ در صورتی که یک خبرنگار مستقل باید هر پدیده را به صورت مستقل ببیند و اعتقاد خود را نباید در کارش دخیل کند.
اعمال سلیقه های شخصی تا حد امکان، محدود شود
مسوول سایت خبری رهاتر یادآور شد: البته غیرممکن است که فعال خبری، یک گرایش سیاسی به خصوص نداشته باشد اما اعمال سلیقه های شخصی تا حد امکان باید محدود شود و به نحوی نباشد که واقعیات، منحرف شود که اگر واقعیات، منحرف شود بزرگترین خیانتی است که یک فعال عرصه خبری می تواند انجام دهد.

به گزارش انتخاب خبر، مدیرمسوول سایت خبری اصلاح طلب پویش هم با اشاره به این که رسانه هایی که با هم ارتباط دارند وقتی خبری را هماهنگ با هم کار می کنند بالطبع، این خبر بیشتر دیده می شود، گفت: مردم می توانند این خبر را ببینند و در مورد آن نظر دهند. از منظر سیاسی نیز وقتی جریان هایی که حامی و یا منتقد دولت هستند بتوانند با هم یک خبر را کار کنند به این معنی است که اتحادی بین تیم رسانه ای دولت و یا غیر آن وجود دارد.
چنین تشکلی باید دو هفته یک بار، جلسه برای هماهنگی داشته باشد
حسین قادری در خصوص شاخصه های تشکیل چنین شورایی افزود: شاخصه هایی نیز که برای انتشار اخبار از سوی رسانه های هم جهت وجود دارد این است که رسانه هایی که می خواهند یک شورای هماهنگی تشکیل دهند باید با هم همسو و هماهنگ باشند و حداقل دو هفته ای یک بار جلسه ای با هم داشته باشند تا خط مشی های خود را مشخص کنند زیرا در مورد رسانه های کشور به خصوص رسانه های مجازی به دلیل بیشتر شدن استفاده مردم از رسانه های مجازی در منزل به جای دکه های روزنامه فروشی، یک خبر با نقدهای مختلف و محتویاتی در یک راستا، تاثیر بیشتری دارد.
در فضای ملی و استانی، بین رسانه ها باید اتحاد به وجود بیاید
سردبیر سایت خبری تحلیلی روناش هم در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر، بیان داشت: با توجه به قدرت رسانه در دنیای امروز و وابستگی مردم به اینترتت و فضای مجازی، بدون شک نقش رسانه های مکتوب و مجازی بسیار حائز اهمیت است بنابراین با توجه به این نکته که خبرگزاری ها بدون شک یک خط مش مشخص را دنبال می کنند اگر بتواند حلقه خبری خود را گسترش داده و با رسانه های همسوی دیگر هماهنگ شوند می توانند با ایجاد موج رسانه ای قوی تر در هرچه بهتر پوشش دادن اخبار، گام بردارند و بدون شک در زمان کمتری هم صدای خود را به گوش مخاطب می رسانند و هم به اهداف خود خواهند رسید.

به گزارش انتخاب خبر، نواب خلف زاده گفت: همچنین از شاخصه های این رسانه ها این است که می باید با تحلیل ها و نگاه های متفاوتی اخبار را پوشش دهند که مخاطب بتواند از زوایای مختلفی مسائل را مورد بررسی قرار دهد.
این فعال رسانه ای اصلاح طلب ادامه داد: در حال حاضر ما که در جریان اعتدال و اصلاح طلبی فعالیت می کنیم درصدد تشکیل یک شورای هماهنگی رسانه هایی که مانند ما هستند در استان خود می باشیم و چنانچه بین سایت های خورنا، روناش و شوشان که از شهرهای مختلفی چون ماهشهر، شوش، ذزفول و اندیمشک در استان خوزستان هستند یک اتحاد به وجود بیاید چه در فضای ملی و چه استانی مانند شورای شهر که به عملکرد شهرداری ها و فرمانداری ها رسیدگی می کند، اگر نقدهایی صورت بگیرد تاثیر بهتر و ببیشتری دارد.

نواب خلف زاده با بیان این که اوایل سال 92 که بحث ریاست جمهوری مطرح شد سایت هایی که اکنون جزو شورای هماهنگی استان هستند در آن مقطع به طور خودجوش، بحث شرکت در انتخابات و نقد تحریم را شروع کردند، گفت: این درحالی بود که بزرگان اصلاحات در آن زمان به فکر انجام این کار نبودند اما مسوولان این سایت ها جوانان اصلاح طلبی بودند که باعث شدند بزرگان اصلاح طلب را قانع به شرکت در انتخابات کنند.

وی افزود: پس از آن یک موج رسانه ای ایجاد شد و بزرگان اصلاح طلب قانع شدند که در انتخابات شرکت کنند و حماسه 24 خرداد رقم خورد. سایت هایی که پیش از انتخابات، تشکیل شده بودند، هدف گذاری خود را بر این گذاشتند که حمایت از این دولت باید همچنان ادامه داشته باشد؛ با این هدف که رسانه های پر زرق و برقی که علیه دولت، مطلب می نوشتند و از نهادهای خاصی نیز حمایت می شدند هماهنگی خوبی با هم داشتند و این هدف گذاری را دربین خود داشتند که علیه دولت، پرونده سازی کنند و حتی نقاط قوت دولت را زیر سوال ببرند.
حمایت از دولت بر اساس منافع ملی، یکی از اهداف ما برای تشکیل شورای هماهنگی رسانه ها بوده است
سردبیر تارنمای خبری روناش اظهار داشت: به همین دلیل این خلأ اطلاع رسانی که در تیم رسانه ای دولت و در جامعه وجود داشت باعث شد خودمان به فکر چاره باشیم تا دولت مردمی و برآمده از رای مردم را حمایت کنیم.

خلف زاده تصریح کرد: این حمایتها چند ماه پس از پیروزی آقای روحانی ادامه داشت تا این که از سوی دولت براساس موج به وجود آمده توسط مسوولان جوان سایت های اصلاح طلب و حمایت هایی که از دولت می شد و تحلیل هایی که در راستای حمایت از دولت و منافع ملی صورت می گرفت، از ما خواسته شد به صورت هماهنگ تر، اخبار مربوط به دولت را نیز پوشش دهیم.

وی اضافه کرد: البته چه در گذشته و چه حال، ارتباط خاصی با دولت نداشتیم اما یک سری اخبار مربوط به وزارت خانه ها و عملکرد دولت که به دلیل ضعف در تیم رسانه ای دولت به خوبی پوشش داده نمی شد این پیشنهاد دوجانبه و توافق بین رسانه های اصلاح طلب و تیم رسانه ای دولت و مرکز اطلاع رسانی هیئت دولت انجام گرفت و تیم اولیه تشکیل شد و قرار است که این تیم، تمام رسانه ها را دربر بگیرد و این پانزده سایتی که در حال حاضر عضو شورای هماهنگی هستند در واقع می خواهند زیرساخت هایی را فراهم کنند تا بقیه سایت ها نیز زیرمجموعه آن- که در واقع هدف اولش ایجاد شورای هماهنگی سایت های خبری اصلاح طلب است، قرار بگیرند.

سردبیر سایت روناش با بیان این که اهداف اصلی ما در واقع همان منافع ملی است تاکید کرد: البته ما فقط حمایت صرف از دولت نمی کنیم بلکه چنانچه ضعفی وجود دارد نیز تحلیل های انتقادی ما به دولت، گفته شده و بیان می شود و البته اگر سایت های رقیب و مخالف با بی انصافی، حجمه علیه دولت وارد می کنند ما آن ضعف ها را پوشش می دهیم تا برطرف شود و مورد حجمه قرار نگیرد و اطلاع رسانی، درست و شفاف شود.

خلف زاده یادآور شد: در حقیقت، این شورا هیچ شاخص خاصی برای دیگر سایت ها در نظر نمی گیرد؛ همین اندازه که سایت های دیگر، عملکرد دولت و حقیقتی که وجود دارد را بیان کنند و منافع ملی را پوشش دهند می توانند عضو این شورا باشند و هیچ شاخص خاصی وجود ندارد.
تشکیل شورای هماهنگی، اثر مثبتی در هماهنگی فضای سیاسی دارد
مدیرمسوول سایت خبری خورنا نیز در خصوص شورای هماهنگی رسانه های همسو گفت: در حال حاضر، رسانه های شهر تهران چه اصلاح طلب و چه اصول گرا به طور غیرهماهنگ، فعالیت می کنند؛ به این معنی که ساز و کار خاصی وجود ندارد و دوستانه خبرها و خط مشی هایشان را با هم هماهنگ می کنند.

علی چاروسایی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر، تصریح کرد: اما این فعالیت ها به صورت درست و ساز و کار دار در زمان اصلاحات انجام می شد و شخص بهزاد نبوی، ستون و خیمه گاه این هماهنگی ها بین رسانه ای اصلاح طلب بود که البته در آن زمان، بیشتر برای روزنامه ها بود زیرا سایت های خبری کمتری وجود داشت.

این فعال رسانه ای اصلاح طلب ادامه داد: بهزاد نبوی، آن رسانه ها را دور هم جمع می کرد و خط مشی، نشان می داد و معمولا نیز این کار، اثر مثبتی در هماهنگی فضای سیاسی به نفع اصلاحات داشت.

وی افزود: اما بعد از کنار کشیدن آقای نبوی و ادامه نیافتن این عملکرد، آن هماهنگی منظمی که شکل گرفته بود از بین رفت و دیگر به آن شکل نه در رسانه های سراسری و نه در رسانه های استانی، چنین روشی شکل نگرفت؛ تا چند ماه پیش که ما تصمیم گرفتیم در استان خوزستان، چنین تشکلی داشته باشیم که سازوکاری هماهنگ داشته باشد و از رسانه های جدید، عضوگیری کند و بتواند یک شورای هماهنگی منظم با جلسات منظم راه اندازی کنیم.
اصلاح طلبی دستورالعملی برای بعد جغرافیایی مشخص نکرده
مدیرمسوول پایگاه خبری خورنا با اشاره به این که دلیل ما برای ایجاد چنین شورایی این بود که متاسفانه در استان ها، اصلاح طلبی دستورالعملی برای بعد جغرافیایی مشخص نکرده است، تصریح کرد: به این معنی که بیشتر خط مشی ها سیاسی است و به خط مشی های بومی توجه نشده است و به عنوان نمونه، در جریان های خاص همچون انتقال آب کارون به استان اصفهان که باعث دلخوری دو طرف شده، حرفی زده نشده است.

چاروسایی تاکید کرد: دلیل این امر، این است که هماهنگی بین رسانه ها وجود ندارد. اصلاح طلبی نیز آنقدر در امور، ریز نشده که اصلاح طلبان بدانند در یک موضوع به خصوص چگونه موضع گیری کنند و چنین چیزی وجود ندارد، همچنین اصلاح طلبی که یک چهارچوب کلی است، می تواند بسیاری از موارد را دربر گیرد.

وی افزود: در واقع چه موافقان انتقال آب کارون در اصفهان و چه مخالفان آن در خوزستان، همگی اصلاح طلب هستند که باید بین خود، یک هماهنگی داشته باشند تا بتوانند موضع گیری واحدی داشته باشند و از ابتدا هماهنگ باشند و بدانند چه باید بگویند و در مورد مسایل مختلف محلی خود چگونه جهت گیری کنند.
در موضوعات محلی، نیاز به هماهنگی بین اصلاح طلبان احساس می شود
مدیرمسوول پایگاه خبری خورنا یادآورشد: تشکیل شورای هماهنگی رسانه های همسو به کار چنین مواقعی می آید زیرا در موارد سیاسی، همه اصلاح طلبان، هم نظر هستند و نیاز به هماهنگی خاصی وجود ندارد زیرا از پیش، هماهنگ شده است و وظیفه شورای هماهنگی اصلاحات است که انجام گرفته است، اما در موضوعات محلی، چنین چیزی وجود ندارد و باید هماهنگ باشیم و در مسایلی چون اقتصاد و مسایل محلی، حتی کلان تر در مورد مسایلی که اصلاح طلبی هیچ سخنی از آن به میان نیاورده است، خط مشی مشخصی تعیین کنیم و آن را در رسانه های خود بدمیم تا به این ترتیب، هر کس یک تحلیل جداگانه از مسایل نداشته باشد.

باید تکلیفمان را با خودمان مشخص کنیم
چاروسایی خاطرنشان کرد: این که بین چند رسانه چه اصلاح طلب و چه اصول گرا در مورد یک موضوع، چندین تحلیل مختلف وجود دارد قابل تاثیرگذاری و ایجاد موج نیست؛ تاثیرگذاری زمانی است که آن چندین رسانه، یک تحلیل مشخص دارند و با قلم های مختلف، همسو باشند که قابلیت ایجاد موج دارد و تاثیرگذاری آن بسیار بیشتر از نمونه ی قبلی است زیرا تحلیل های مختلف، باعث گنگی و گیجی مخاطب می شود؛ به همین جهت لازم است در بعد محلی و اقلیمی، هماهنگی بین رسانه ها ایجاد شود تا مطالبات خود را به صورت هماهنگ از مسوولان داشته باشند، در غیر این صورت، واکنش مسوولان نیز این خواهد بود که آنها تکلیفشان با خودشان، مشخص نیست و هماهنگ نیستند؛ اما وقتی ما به عنوان نماینده و زبان یک جامعه، تکلیفمان با خودمان مشخص باشد می توانیم هم مخاطبان و هم مسوولان را به سوی خود جذب کنیم.
منبع : انتخاب خبر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کارمندان دولت عامل اصلی عقب ماندن دستمزدها از جریان تورم

همه ساله با نزدیک‌شدن به پایان آبان و ابتدای آذر جلسات شورای‌عالی کار با شرکت اصطلاحاً نمایندگان کارگری، نماینده کارفرمایان و همچنین نماین...